۱۳۹۱ اردیبهشت ۲۳, شنبه

عید نوروز در مالزی

بهر سرعتی که بود عید خودش را به ما رساند!!! و دوستان هم مانند سایر ایرانی ها مشغول تروتمیز کردن خانه و سایر موارد شدند برخی هم برای تعطیلات به ایران سفر کردند. انشالله که همه در شادی و سلامتی باشند و به همه خوش بگذرد.
اما نکته مورد بحث اینجاست که به نظر می رسد لحظه تحویل سال و یا سال جدید یک حرکت قراردادی است مانند سایر تقویم ها مانند چینی و میلادی و عربی. یعنی فی النفسه هیچ مزیتی و ثوابی ندارد و حتی صدقه دادن و خیرات و قران خواندن در لحظه تحویل سال برای نیت تحویل سال هیچ موردی ذکر نشده است.
منظورم این است که می شد بجای اول بهار، اول تابستان و یا هر تاریخ دیگر را انتخاب کرد اما حسن انتخاب قدما به این است که اول بهار که مصادف با رویش و شکفتن گیاهان است به عنوان اول سال انتخاب شد. لذا نه یک حرکت تعبدی است و نه یک حرکت تشریعی. اما چون برخی از رسوم خوب و انسانی بر آن سوار شد مانند صله رحم، دوستی، قرآن خواندن، زیارت اموات و ... اسلام هم آن را نفی نکرد لذا این که می بینیم در طول سالها برنامه های مذهبی برروی آن سوار شد به این دلیل است که رسوم بد از ان دور شود یعنی مردم از انجام رسوم بد و خرافه دوری کنند.
البته اسلام پا را فراتر نهاد و افق دید را بازتر کرد و بیان نمود که روزی که در آن گناه نشود روز عید است لذا از دید اسلام همه روزها قابلیت عید بودن دارند. پس عید شما هم مبارک

هیچ نظری موجود نیست: